O co chodzi z migracją MailerLite i jak zrobić to sprawnie?

O co chodzi z migracją MailerLite i jak zrobić to sprawnie?

Moją gościnią jest Kasia Zielonka-Borgosz, wirtualna asystentka, specjalistka od newslettera i certyfikowana ekspertka MailerLite.

Rozmawiamy o narzędziu do wysyłki newslettera o nazwie MailerLite z naciskiem na temat migracji do nowej wersji. Zapytałam Kasię przede wszystkim o to, czym jest migracja do nowej wersji MailerLite, czy jest trudna i ile czasu zajmuje. Rozmawiamy też o nowych funkcjach MailerLite, które na pewno mogą pomóc i usprawnić nam prowadzenie biznesu i wysyłkę newslettera. 

Zapraszam do obejrzenia nagrania lub przeczytania streszczenia najważniejszych punktów.

Co to jest migracja MailerLite?

MC: Niektórzy użytkownicy MailerLite, widzą teraz komunikaty w swoim w swoim systemie do wysoki newslettera, że trzeba przemigrować, że ta stara wersja będzie nie wspierana, a nawet w ogóle przestanie istnieć. Co właściwie się stanie jak ktoś nie przemigruje? O co chodzi z tą migracją? 

KZB: To może w największym skrócie, jakim się da. Najprościej rzecz ujmując, po prostu MailerLite, stworzył już ponad rok temu nowy system: cały interfejs obsługi newsletterów.I teraz chcieliby po prostu się powoli przynosić na tą platformę. Nie opłaca im się pewnie wspierać dwóch równoległych systemów. Dlatego zachęcają w ten sposób do przeniesienia się, a w zasadzie zmuszają, bezpłatne konta. Przenosimy się na nowo wyglądającą platformę, bo platforma w zasadzie działa na tych samych zasadach. Natomiast jest to po prostu nowy interfejs z nowymi funkcjami, tam są wprowadzane wszystkie najnowsze aktualizacje, wszystkie nowe rozwiązania i możliwości, które możemy sobie wdrażać w naszym newsletterze. Więc cała ta migracja polega po prostu na tym, że bezpłatne konta, czyli takie, które nie opłacają płatnych Subskrypcji w maile lite Classic, muszą do końca stycznia przenieść się do nowej wersji programu.

MC: Dużo osób zapyta: ale skąd ja mam wiedzieć czy mam starą czy nową wersję MailerLite?”!

KZB: W bardzo prosty sposób: po zalogowaniu się, jak widzimy dashboard, czyli pulpit nawigacyjny, wystarczy spojrzeć na to, gdzie jest menu (czyli zakładki: formularze, kampanie, subskrybenci). Jeżeli są one na pasku u góry, to jest stara wersja MailerLite, Classic, natomiast jeżeli to menu jest po lewej stronie, to jest nowa wersja czyli mamy święty spokój.

MC: Powiedziałaś, że migracja dotyczy tylko kont bezpłatnych. Co z płatnymi kontami?

KZB: Na razie klasyczna wersja dla kont płatnych będzie funkcjonowała normalnie i jeżeli MailerLite podejmie decyzję o tym, że będą zamykali również te konta to minimum 6 miesięcy wcześniej wszyscy użytkownicy dostaną informację, czyli pojawi się dokładnie taki sam pasek w panelu mailowym. Na pewno będzie informacja z zapasem, czasu, żeby sobie to spokojnie wszystko poprzenosić. Natomiast na ten moment, zgodnie z informacjami uzyskanymi bezpośrednio od pracowników MailerLite, na razie te zmiany nie są planowane, także na chwilę obecną konta płatne są bezpieczne.

MC: Jeżeli mamy jednak to konto bezpłatne,co się stanie, jeżeli ktoś by nie zdążył? Mamy czas do końca stycznia. Czy od pierwszego lutego znika całe konto? Czy jeszcze będzie jakaś możliwość je odzyskać?

KZB: Konta bezpłatne zupełnie znikną z panelu, nie będzie możliwości wejścia, sprawdzenia danych, sprawdzenia statystyk, ściągnięcia. Nie będzie w ogóle możliwości wejścia w te konta, które były bezpłatne i nie zostały przemigrowane, od pierwszego lutego one po prostu znikną.

Oczywiście jeżeli bardzo nie chcemy migrować, a chwilowo nie na przykład nie korzystamy z naszego newslettera, to warto sobie przynajmniej zapisać i wyeksportować te kontakty tak, żeby je gdzieś mieć zapisane, ponieważ to są już ludzie, którzy już nam raz zaufali i pozostawili nam swoje dane.

Czy migracja MailerLite zajmuje dużo czasu? 

MC: Powiedz mi, czy migracja zajmuje dużo czasu? Czy to są jakieś skomplikowane działania? Czy działać już teraz czy może jeszcze chwileczkę poczekać?

KZB: Pod żadnym pozorem po prostu nie wolno czekać! Już naprawdę trzeba się za to zabrać. Trzeba się tego podjąć jak najszybciej, jeżeli wynikną jakiekolwiek problemy będzie zapas czasu na to, żeby poprosić o pomoc czy coś pościgać. Sama migracja jest procesem relatywnie prostym. To też zależy od tego, ile mamy formularzy, automatyzacji i tak dalej, i tak dalej.

Są tutoriale też bezpośrednio od MailerLite postępując zgodnie z instrukcjami, naprawdę można sobie spokojnie poradzić, jak ktoś zna angielski. Jak ktoś nie zna angielskiego, może się do mnie zgłosić ja pomogę. Wytłumaczę te kroki, które trzeba, że tak powiem, wykonać. Też nie ma problemu. Natomiast są pewne czynniki, które wpływają na to czy migracja zajmie nam te przysłowiowy 15 minut na godzinkę czy właśnie będzie trwała troszeczkę dłużej.

MC: Przykładowo, co to może być?

KZB: Przede wszystkim to są formularze, które trzeba osadzić od nowa we wszystkich miejscach, w których są na naszej stronie. Czyli trzeba wiedzieć, gdzie te formularze są, a potem wejść we wszystkie te strony i zmienić kod formularza.To jest bardzo ważna kwestia, bo inaczej jakby będą się wyświetlały stare formularze, a nie te już z nowej wersji. 

Polecam przygotować i podążać za listą tych miejsc / stron, na których musimy pozmieniać formularze, bo wtedy siadamy do zadania pod tytułem migracja i migrujemy faktycznie, a nie zastanawiamy się, gdzie jeszcze na stronie.

Druga kwestia jest taka, że nie przenoszą nam się kampanię, czyli nie przynosi nam się historia wysłanych maili. Jeżeli tworzymy kampanię w newsletterze poprzez kopiowanie poprzedniej warto sobie zrobić jakieś szablony, które możemy skopiować już do nowego systemu.

Najlepiej jest jednak sprawdzić każdą automatyzację przez zapisanie się. Dlaczego? Bo w praktyce widzimy, czy te maile będą wysyłane, także to jest najbezpieczniejszy sposób.

Zalety nowego MailerLite

MC: Dużo osób nie chciało przez długi czas przenosić się do nowego MailerLite, bo, jak już znamy jakieś narzędzie, poruszamy się w tym swobodnie. A nowy MailerLite to kolejna rzecz do nauczenia się. Czy nowy MailerLite mocno różni się od tego starego i jeżeli tak, to na co zwrócić uwagę?

KZB: Jest nowy interfejs, wspaniały, piękny i fantastyczny edytor kampanii drag and drop.

Na początku dość mocno się z nim musiałam przegryźć, przejść przez pewne procesy, które na początku może nie były całkiem szybkie.

W tym momencie uważam, że jest ten edytor, jest nawet lepszy niż ten, który był w starej wersji.

Różnica jest taka, że w nowym MailerLite nie ma szablonów. 

Po prostu nie zapisujemy całej wiadomości jako szablonu, możemy natomiast zapisać elementy.

Na pewno dużym plusem nowej wersji MailerLite jest aplikacja na telefon. Stara służyła tylko do tego, żeby się tam zajrzeć w statystyki.

Nowa wersja jest bardzo fajna. Bardzo wygodna.Mamy dostęp właśnie do tych wszystkich naszych danych, sporo możliwości, edycji i jest możliwość stworzenia kampanii w telefonie.

Możemy też wejść do formularza, żeby się podzielić linkiem. 

Cały czas trwają prace nad ulepszeniem tej aplikacji.

Czy migracja MailerLite jest trudna technicznie?

MC: Kolejne pytanie: Czy na pewno dam radę to zrobić samodzielnie? Czy to jest bardzo technicznie zaawansowane?

KZB: Jeżeli ktoś bardzo chce zrobić to samodzielnie, polecam włączyć sobie tutorial z MailerLite. Ewentualnie można się ze mną skontaktować, bezpośrednio i ja podeślę na przykład PDF z instrukcją w języku polskim.

Cały ten proces nie jest skomplikowany, tylko po prostu trzeba go zrobić skrupulatnie krok po kroku, nic nie pomijać. Checklista, nazwijmy to przed przystąpieniem tej migracji jest o tyle ważna, że po prostu nam łatwiej przyspieszy ten proces.

Ważna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, to wtyczka łącząca WordPress z MailerLite i czy mamy formularze stworzone przez tą wtyczkę. Polecam skopiować sobie tekst, bo one znikną.

Druga kwestia jest taka, że mamy jeszcze jeżeli mamy sklep na woocommerce, czy jakikolwiek inny sklep to połączenie musimy zrobić od nowa. 

Automatyzacje. Ważne jest, żeby to faktycznie sprawdzić, przeklikać, zapisać się i zobaczyć, czy to funkcjonuje dobrze formularze zapisu osadzamy ponownie.

Jedną i jeszcze ważną sprawą jest jak już przemigrujemy. Konto jak już zakończymy ten proces, żeby przejść przez ustawienia konta nowego już teraz, w tym nowym mailem najcie i sprawdzić, czy wszystko zapisało się poprawnie.

Musimy także uwierzytelnić konto od nowa.

Także od pierwszego lutego wchodzi zmiana, jeżeli chodzi o uwierzytelnianie maili ze strony Google i Yahoo.

Nie będzie możliwości wysyłania mając wysyłkową domenę ustawioną na Gmail!

Musi to być mail z twojej własnej domeny.

Przy zakładaniu konta jest uwierzytelnienie, czyli przychodzi nam wiadomość na skrzynkę i klikamy tam potwierdzanie.

Drugi ważny krok, o którym bardzo dużo osób zapomina to uwierzytelnienie konta w ustawienia naszej domeny w panelu obsługi domeny (hostingodawcy – jeśli hosting i domenę mamy w jednym miejscu).

Tam musimy wejść w rekordy DNS i najprościej mówiąc jest to potwierdzenie że nasza domena jest połączona z naszym kontem w maile. To jest to uwierzytelnienie, o które nam chodzi i ono jest bardzo ważne.

Przygotowałam checklistę, która pomaga poprawnie, ustawić przejść przez ustawienia konta i też zdradzam jak unikać jak pisać maile, żeby nie wpadać do spamu.

Jak dokonamy migracji, trzeba przejść przez wszystkie ustawienia konta, łącznie z tymi domenami, uwierzytelnić sobie tą domenę żebyśmy mieli spokój, tak naprawdę no i zobaczyć, czy wszystkie ustawienia konta są poprawne, przejść zobaczyć czy się wszystko zapisało. Czy nie ma jakichś tam dziur, pustych pól, i tak dalej. To też jest ważna kwestia. Tak naprawdę już na zakończenia tej migracji, jak będziemy ją robić

Jako specjalistka oczywiście pomagam w takich migracjach. Zapraszam do kontaktu. 

Kasia Zielonka-Borgosz

Wirtualna asystentka, specjalistka od newslettera i certyfikowana ekspertka MailerLite.

Na co dzień pomagam przedsiębiorczym kobietom ogarnąć newsletter: od założenia konta, przez świadome budowanie listy, regularną wysyłkę maili i ustawienie automatyzacji marketingowych. Pomagam również w procesie tworzenia planu komunikacji, układania strategii marketingowej marki osobiste i pokazuję, jak można wykorzystać do tego potencjał newslettera.

Tutaj mnie znajdziesz:

? Newsletter:

Zapisz się i odbierz prezent: Checklista Skuteczny newsletter

? Instagram: asystentka_firmamentum

? LinkedIn: katarzyna-zielonka-borgosz

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top