Dziś zapraszam Cię na zestawienie różnych rozwiązań, które odpowiadają na pytanie ,,gdzie sprzedawać kursy online”?
Do tej pory skupiałam się przede wszystkim na rozwiązaniach bazujących na WordPressie, czyli WooCommerce + Tutor LMS czy też Platforma Publigo (dawniej WP Idea). Jednak dzięki rozmowom z Klientkami oraz Obserwatorami w socialach widzę, że nie zawsze są to najlepsze rozwiązania.
Dlatego przygotowałam zestawienie różnych rozwiązań do sprzedaży treści cyfrowych, takich jak np. kursy online czy ebooki. Zdaję sobie sprawę, że nie są to wszystkie dostępne na rynku rozwiązania, a jedynie moja nieco subiektywna lista. ?
Jednak Droga Czytelniczko / Drogi Czytelniku, moim celem nie jest przytłoczyć Cię ilością rozwiązań (bo to nie ułatwia podjęcia decyzji!), a raczej pokazać, że są różne możliwości i na co warto zwrócić uwagę przy wyborze rozwiązania do sprzedaży Twoich kursów online.
Czego potrzebujesz, żeby sprzedawać kursy online?
Oczywiście, są w sieci twórcy, którzy na początku swojej drogi sprzedawali (lub sprzedają) kursy online poprzez newsletter czy wiadomości prywatne. Podajesz numer konta, czekasz na wpłatę i udostępniasz kurs poprzez newsletter i dysk Google lub w grupie na Facebooku.
Na początku drogi ma to sens ze względu na niskie koszty i możliwość sprawdzenia swojego pomysłu na biznes. Działając w ten sposób, skupiasz się na sprzedaży, nie na technikaliach.
Jednak, aby sprzedaż kursów była łatwiejsza, szybsza i skuteczniejsza z czasem potrzebujesz rozwiązań, które:
- Umożliwiają Twoim Klientom dokonanie zapłaty w sposób szybki i bezpieczny, np. BLIKiem czy kartą (więcej na ten temat we wpisie Jaką bramkę płatności wybrać?)
- Dają możliwość udostępnienia zawartości kursu od razu po zakupie oraz zabezpieczają dostęp do stworzonych przez Ciebie materiałów np. poprzez konieczność logowania do panelu kursanta (o tym więcej poniżej)
- Zwiększają Twoją wiarygodność, dając Twoim Klientom pewność, że działasz legalnie. Mam tu na myśli, chociażby podanie linku do Regulaminu Sklepu czy odpowiednie checkboxy (zgody marketingowe). Więcej na temat regulaminów możesz przeczytać we wpisach: Regulamin Sklepu Internetowego – skąd wziąć i jak przygotować? oraz Jak dodać Regulamin Sklepu w WooCommerce?
Przejdźmy zatem do tych rozwiązań!
Rozwiązania omawiane w artykule to:
WooCommerce + Tutor LMS
Jeśli korzystasz już z WordPressu, może się okazać, że to rozwiązanie będzie dla Ciebie idealne. Zwłaszcza jeśli na tym etapie wolisz nie inwestować dużych sum pieniędzy w rozwiązania, które nie wiesz, czy Ci się zwrócą.
Wtyczka WooCommerce jest sama w sobie bezpłatna. Więcej o kosztach związanych z prowadzeniem sklepu internetowego WooCommerce pisałam we wpisie Ile kosztuje sklep internetowy WooCommerce?
Może się jednak okazać, że Twój biznes potrzebuje więcej niż podstawowych funkcji sklepu (np. Dostęp do programów typu Membership). W takiej sytuacji możesz skorzystać z płatnych rozszerzeń wtyczki WooCommerce.
Polecam korzystać ze wtyczek z oficjalnej strony Woo lub od polskiego dostawcy WP Desk*. Owszem, koszt wtyczki może okazać się wyższy niż w tzw. Marketplace, natomiast zyskujesz automatyczne aktualizacje oraz wsparcie (support) autora wtyczki. Moim zdaniem w przypadku sklepu internetowego przekłada się to na Twój spokój i skupienie na tym, co ważne.
Wtyczka WooCommerce to po prostu sklep internetowy i jeśli chcesz sprzedawać e-booki, pliki do pobrania czy też dostęp do kursu w grupie na Facebooku, nie potrzebujesz nic więcej. Natomiast, jeżeli zależy Ci na rozwiązaniu typu platforma kursowa (czyli ktoś się loguje na stronie i ma tam dostęp do materiałów kursu) potrzebujesz wtyczki o funkcji LMS (Learning Management System) np. Tutor LMS.
Wtyczka Tutor LMS dostępna jest w wersji bezpłatnej lub Pro. Na stronie Tutora możesz porównać zawartość obu wersji.
Uwaga! Sama wtyczka Tutor LMS służy do tworzenia i udostępniania kursów, za ich sprzedaż odpowiada WooCommerce. Jeśli wyłączysz lub odinstalujesz Woo, kursy będą dostępne za darmo.
Publigo (dawniej WP Idea)
To polskie rozwiązanie oparte na WordPressie. Początkowo była to wtyczka do WordPressu i służyła do robienia, sprzedawania i udostępniania kursów online.
Aktualnie jest to już dość kompleksowe rozwiązanie, które umożliwia:
- sprzedaż kursów, plików do pobrania, konsultacji online
- Korzystanie z materiałów w wygodnym panelu kursanta, gdzie można np. zaznaczać przerobione lekcje i śledzić postęp
- Dodawanie quizów i certyfikatów
- Tworzenie linków partnerskich, dzięki którym twoi kursanci mogą polecać Twoje kursy w zamian za prowizję
Moim zdaniem zalety tego rozwiązania to:
- Wszystko jest w jednym miejscu i nie musisz instalować żadnych dodatkowych wtyczek typu (bramka płatności, faktury, integracja z newsletterem, membership itp. Jak to ma się w przypadku WooCommerce)
- Cały panel admina (tak, Twój ?) jest po polsku!
- Jest też polski support team, do którego możesz wysłać maila z pytaniami i który odpisuje tego samego dnia (pozdrowienia dla Pani Ani!)
- Nie musisz robić żadnych aktualizacji, bo Team Publigo robi to za Ciebie (mówię tutaj o wersji Go)
Platforma Publigo dostępna jest w dwóch opcjach Box i Go (plus każda z nich ma dostępne kilka różnych pakietów). Generalnie najważniejsza różnica jest taka, że w wersji Box trzymasz Publigo u siebie (na swoim hostingu), ale możesz sobie pewne rzeczy zmodyfikować lub zmienić, natomiast w wersji Go masz hosting zapewniony od Publigo, ale nie masz możliwości wgrania dodatkowych wtyczek itp.
Na tej stronie znajdziesz cennik usług Publigo.
Ważne! Platformę Publigo stawiasz na osobnym WordPressie, czyli np. Jeśli masz stronę wizytówkę, bloga itp. to platformę robisz na subdomenie, czyli np. Kursy.twojadomena.pl lub na osobnej domenie.
EasyCart
EasyCart to stosunkowo nowe i dość ciekawe narzędzie, które umożliwia sprzedaż online. Oparte jest na modelu prowizyjnym, czyli płacisz operatorowi prowizję od każdej sprzedaży (podobnie jak w przypadku bramek płatności).
Narzędzie umożliwia szybkie utworzenie koszyka produktu (czyli informacji co to jest, ile kosztuje, wraz z przekierowaniem do formularza zamówienia i szybkich płatności) oraz sprzedaż produktów typu kursy online, e-booki, dostępy do platform subskrypcyjnych czy abonamentu.
Więcej informacji oraz cennik znajdziesz na stronie easycart.pl
Warto zapoznać się też z rozwiązaniem Easy LMS od tej samej, polskiej firmy, z pomocą którego stworzysz i udostępnisz kurs online. Więcej informacji znajdziesz na tej stronie: easylms.pl
Shoper / Shoplo
Te dwa rozwiązania opisuję razem, ponieważ Shoplo jest już od jakiegoś czasu obsługiwane przez Shoper i w zasadzie polega na tym samym i tyle samo kosztuje.
Moim zdaniem są to rozwiązania raczej dla osób prowadzących sprzedaż produktów fizycznych (książki, rękodzieło…) czy też e-booków lub innych plików do pobrania. Jednak postanowiłam dodać je do listy, ponieważ jest bardzo popularne na polskim rynku i proste w obsłudze.
Jeśli sprzedajesz np. rękodzieło i teraz chcesz dodać do swojej oferty kurs, Shoper bądź Shoplo może okazać się fajnym rozwiązaniem. Wszystko masz w jednym miejscu. Kurs zaś możesz udostępnić przez newsletter czy Facebooka.
1koszyk
Rozwiązanie o podobnym założeniu, czyli sprzedaż bez sklepu online, za to z wykorzystaniem szybkich płatności online (czyli wygodniej i bezpieczniej dla Kupujących i dla Ciebie niż przelew tradycyjny).
Tutaj także mamy do czynienia z modelem prowizyjnym, czyli % od każdej transakcji. Za dodatkową opłatą można korzystać z większej ilości funkcji i niższej prowizji.
Ogólnie prowizja wydaje się być dość wysoka (6,9% w wersji ,,darmowej”), natomiast uwzględnia ona prowizję bramki płatności (w przypadku EasyCart prowizja operatora płatności naliczana jest osobno).
Więcej informacji o pakietach oraz cennik 1koszyk znajdziesz na stronie.
Imker
To rozwiązanie kojarzyło mi się zawsze bardziej z self-publishingiem niż z kursami, ponieważ za pośrednictwem tej platformy kupowałam m.in. książki Magdaleny Komsty z Wymagające.pl ?
Jednak Imker to także bardzo kompleksowe rozwiązanie dla twórców kursów online. Za jego pomocą zarówno sprzedaż jak i stworzysz oraz udostępnisz kurs online. Dodatkowo Imker umożliwia tworzenie stron sprzedażowych (landing page) oraz oferuje wsparcie techniczne.
Na stronie cennika brak, rozwiązanie wyceniane jest indywidualnie po rozmowie z przedstawicielem.
Więcej informacji oraz link do umówienia takiej rozmowy:
MyVOD
Kolejna platforma do sprzedaży, tworzenia i udostępniania kursów online, podobnie jak Publigo.
Cenowo wygląda na tańszą opcję, natomiast warto zwrócić uwagę na limit kursów, jaki możesz sprzedawać przez tę platformę.
Tutaj specyfikacja oraz cennik: myvod.io/cennik
To oczywiście nie są wszystkie dostępne na rynku rozwiązania!
Mam jednak wrażenie, że są one dość popularne w przypadku sprzedaży kursów online na polski rynek. Mam nadzieję, że pomogłam Ci poznać opcje, gdzie możesz sprzedawać kursy online.
Jeśli potrzebujesz wsparcia przed podjęciem decyzji, chcesz coś przekonsultować, a być może zlecić wdrożenie – zapraszam do kontaktu.
Mam też dla Ciebie specjalne zaproszenie!
Niezależnie od tego, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz, potrzebujesz nie tylko szybkich płatności czy koszyka zakupowego. To jest ważne, ale przecież wcześniej Twój Klient musi coś wiedzieć o Twoim kursie! Sprawdzić, czy to dla niego.
Pomocna w tym jest dobra strona sprzedażowa, którą możesz przygotować szybko i sprawnie korzystając z mojej checklisty landingowej. Szczegóły poniżej oraz na stronie zapisu.
Zestawienie zawiera linki partnerskie (afiliacyjne), co oznacza, że jeżeli zdecydujesz się na zakup wtyczki otrzymam z tego tytułu prowizję. Oczywiście bez jakichkolwiek dodatkowych kosztów po Twojej stronie!
Linki afiliacyjne zaznaczyłam gwiazdką (*).
Joł, joł! Teraz dzięki rozszerzeniom dla platform e-commerce możesz sprzedawać kursy online na prawie każdej platformie, na której wpadniesz. Czy to Shopify, WooCommerce, Prestashop czy coś innego – zawsze znajdzie się dodatek, który to umożliwi. Jest naprawdę w czym wybierać.